Tuesday, December 29, 2015

चाणक्य नीति

चाणक्य ने विद्यार्थी जीवन की कई नीतियों के बारे में बताया है। हर विद्यार्थी को उन नीतियों का ध्यान रखना चाहिए। अगर चाणक्य की बताई गई नीतियों का पालन किया जाए, तो विद्यार्थी सही रूप से शिक्षा प्राप्त करने में सफल होता है।
कामक्रोधौ तथा लोभं स्वायु श्रृड्गारकौतुरके।
अतिनिद्रातिसेवे विद्यार्थी ह्मष्ट वर्जयेत्।।
1. काम
जिस व्यक्ति के मन में काम भावनाएं उत्पन्न हो जाती है, वह हर समय अशांत रहने लगता है। ऐसा व्यक्ति अपनी इच्छाएं पूरी करने के लिए सही-गलत कोई भी रास्ता अपना सकता है। कोई विद्यार्थी अगर काम भावनाओं के चक्कर में पड़ जाए, तो वह पढ़ाई छोड़कर दूसरे कामों की ओर आकर्षित होने लगता है। उसका सारा ध्यान केवल अपनी काम भावना की ओर जाने लगता है और वह पढ़ाई-लिखाई से बहुत दूर हो जाता है। इसलिए विद्यर्थियों को ऐसी भावनाओं के बचना चाहिए।
2. श्रृंगार (सजना-सवरना)
जिस भी विद्यार्थी का मन अपने साज-श्रृंगार पर होता है, वह अपना अधिक से अधिक समय यहीं बातों सोचने में गवा देता है। ऐसे व्यक्ति खुद को हर वक्त सबसे सुंदर और अलग दिखाना चाहता है। जिसकी वजह से पूरे समय उसके दिमान में अपने सौंदर्य, पहनावे और रहन-सहन के बारे में ही बाते चलती रहती है। साज-श्रृंगार के बारे में सोचने वाला व्यक्ति कभी भी एक जगह ध्यान केंद्रित करके विद्या नहीं प्राप्त कर पाता। विद्यार्थी को ऐसे परिस्थितियों से बचना चाहिए।

3. हंसी-मजाक
विद्यार्थी जीवन का एक सबसे महत्वपूर्ण गुण होता है गंभीरता। विद्यार्थी को शिक्षा प्राप्त करने और जीवन में सफलता पाने के लिए इय गुण को अपनाना बहुत जरूरी होता है। जो विद्यार्थी अपना सारा समय हंसी-मजाक में व्यर्थ कर देता है, वह कभी सफलता नहीं प्राप्त कर पाता। विद्य प्राप्त करने के लिए मन का स्थित होना बहुत जरूरी होता है और हंसी-मजाक में लगा रहना वाला विद्यार्थी अपने मन को कभी स्थिर नहीं रख पाता।

4. निद्रा (नींद)
जरूरत से ज्यादा या देर तक सोना आलस की निशानी होता है। अलसी मनुष्य जीवन में मिलने वाले हर अवसर को खो देता है या उनका लाभ नहीं उठा पाता। नींद के अधीन रहने वाले विद्यार्थी कभी कोई काम ठीक तरीके से नहीं कर पाते। वे किसी भी काम को करने के लिए वे रास्ता खोजने की कोशिश करते है, जिनमें उन्हें के कम मेहनत करना पड़े। ऐसे विद्यार्थी ज्ञान भी केवल उसना ही प्राप्त करते है, जितना पास होने के लिए जरूरी होता है। पूर्म रूप से शिक्षा पाने के लिए विद्यार्थियों को अत्यधिक नींद का त्याग कर देना चाहिए।

5. लोभ
लालची इंसान अपने फायदे के लिए किसी के साथ भी धोखा कर सकते हैं। ऐसे व्यक्ति धर्म-अधर्म के बारे में नहीं सोचते। जिसके मन में दूसरों की वस्तु पाने का भावना होती है, वह व्यक्ति हमेशा ऐसी बात के बारे में सोचता रहता है। ऐसे व्यक्ति का मन हर वक्त दूसरों की वस्तु पाने की योजना बनाने में लगा रहता है। ऐसा विद्यार्थी कभी भी अपनी विद्या के बारे में सतर्क नहीं रहता और अपना सारा समय अपने लालच को पूरा करने में गंवा देता है। विद्यार्थी को कभी भी अपने मन में लोभ या लालच की भावना नहीं आने देना चाहिए।

6. अपनी शरीर सेवा
मनुष्य को अपने विद्यार्थी जीवन में आने वाली कठिनाइयों पर कम और अपनी विद्या पर ज्यादा ध्यान देना चाहिए। कई बार पढ़ते समय मनुष्य को शारीरिक धकान का सामना करना पड़ सकता है, लेकिन विद्यार्थियों को अपने शरीर की सेवा से ज्यादा महत्व अपनी विद्यार्थी को देना चाहिए। विद्यार्थी को कभी भी अपनी शारीरिक सेवाओं और आराम को अपनी विद्या के रास्ते में बाधा नहीं बनने देना चाहिए। 

7. स्वादिष्ठ पदार्थ
जिस इंसान का जुबान उसके वश में नहीं होती, वह हमेशा ही स्वादिष्ठ पदार्थ खोजता रहता है। ऐसा व्यक्ति अन्य बातों को छोड़ कर केवल खाने को ही सबसे ज्यादा महत्व देता है। कई बार स्वादिष्ठ पदार्थ के चक्कर के मनुष्य अपने स्वास्थ तक के साथ समझौता कर बैठता है। विद्यार्थी को अपनी जुबान वश में रखनी चाहिए, ताकी वह अपने स्वास्थय और अपनी विद्या दोनों ध्यान रख सके।

8. क्रोध
जिस व्यक्ति का स्वभाव क्रोध वाला हो, वह छोटी सी बात पर भी किसी ऐसा कुछ कर सकता है, जिसके कारण आगे जाकर पछताना पड़े। ऐसे लोग क्रोध आने पर ये किसी का भी बुरा कर बैठते है। क्रोधि स्वभाव से मनुष्य का मन कभी भी शांत नहीं रहता। विद्या प्राप्त करने के लिए मन का शांत और एकचित्त होना बहुत जरूरी होता है। अशांत मन से शिक्षा प्राप्त करने पर मनुष्य केवल उस ज्ञान को सुनता है, उसे समझ कर उसका पालन कभी नहीं कर पाता। इसलिए शिक्षा प्राप्त करने के लिए मनुष्य को अपने क्रोध पर नियंत्रण करना बहुत जरूरी होता है।


Banking in 21st Century


The banking industry is undergoing a rapid transformation worldwide propelled by two major factors:, global convergence and information technology. The power of information technology is driving the banking industry as never before, leading to faster, better and cheaper banking services. The banking sector considers no boundary in the present economic scenario. Universal banking has become a common phenomenon in the present economic development.
In the wake of the liberalization policies, the traditional and conservative face of Indian banking has undergone a significant change. The Indian banking industry is undergoing a paradigm shift in scope, context, structure, functions and governance. The information and communication technology revolution is radically changing the operational environment of the banks. “Technology driven” products have now become very common in the present banking area.
Modern Age Banking Services
Automatic Teller Machines – It is an electronic machine which allows the user to withdraw and lodge cash, pay bills, request statement and other banking transactions. The customer requires ATM Card and ID no. to gain access to the machine. Some ATM cards are also debit cards which can be used in shops and other markets. The banking transactions such as with drawl of cash up to the daily limits, cash deposit, transfer of funds between accounts, check balances and request for statements etc.
Tele Banking
Tele banking facility is made available with the help of a voice response system (VRS). It is one of the most popular products. Tele Banking i.e. the round the clock, “Bank on phone” service allows the customer to enter phase via telephone. Customers can perform a number of transactions from their office or home. Facilities offered by tele banking are information on balance, Cheque book requisition. Moneytransfer, queries on new schemes etc.
Electronic Fund Transfer
The EFT automatically transfer money from one account to another. In this system, the sender and the receiver of funds, may be located in different cities and may even bank with different banks. This system also makes possible payments for credit cards, private level cards, change cards, etc. Payment of insurance premium, mortgage instalments are also electronically transferred from the bank to respective accounts periodically.
ATM Card
It is issued to the customer by the bank in order to make cash withdrawals at cash machines. It provides exchange services. This service helps the customer to withdraw money even when the banks are closed.
Credit Card
The credit card is a small card containing a means of identification, such as signature and a small photo. These cards enable the holder to buy goods and services on credit from different outlets. The bank receives the bills from the merchants and pay on behalf of the customer. The bank charges from the cardholders for the services. The cardholder had not to carry money with him when he travels or goes for purchasing.

Debit Card
A debit card is a plastic card which provides an alternative payment method to cash when making purchases. Every time a person uses the debit card, the merchant, can get the money transferred to his account from the bank of the buyer, by debiting an exact amount of purchase from the card. To get a debit card, an individual has to open an account with the issuing bank.
Point Of Sale (POS) Terminal
The point of sale is initiated by using a payment card at a retail location. The POS system identifies the cardholders and checks whether his account has sufficient funds to cover the purchase. This is done through the debit card. To get these cards, the customer has to deposit money in the bank. But there is a risk in this debit card system. If the customer losses the card, there is the danger of emptying the account with no resources of him.
Demat Accounts
Demat accounts have been introduced by the Securities and Exchange Board of India to regulate and to improve stock investing. The investor opens an account called “demat account” with depository participants. These DP transact business through electronic media. They get the shares in an electronic form. Thus, they send the actual shares to the investor. The investor has to pay charges for opening of account maintaining and for collection. One of the major benefits is that, it requires less paper work, no loss of share certificate, no bad deliveries,and lower transactions cost etc.
Online Banking
Online banking is doing banking business through home PC. The customer demands necessary application form through the net and the bank sends a UPP (Unique Personal Password) for accession. The complete database that the bank has about the customer’s account is available to the customer at his terminal. It also provides current balances in the customer’s account on real time basis, day’s transaction in the account, details of cash credit limit, drawing power, amount utilized etc.
Clearing House Automated Payment System (CHAPS)
CHAPS is an electronic messaging system in which all transactions are transmitted in code to help reduce the risk of fraud. Under this system, customers could be assured that local transfers of funds would be cleared on the same day and this allows customers to treat amounts so transferred to them as cash available.
Electronic Data Interchange
Electronic Data Interchange is an automated system of business to business data exchange. Two primary areas of EDI are data interchange and electronic funds transfer used among banks. The transfer of information related to commercial trade through the banking system, sometimes called financial EDI, includes payment orders, remittance information, statements of account and message linked to documentary payments. It will be beneficial in areas such as inventory management, transport and distribution and cash management.

Society for World Wide Inter-Banking Fast Transfers (SWIFT)
SWIFT is a computerized message system which links banks around the world. They are aiming to improve the speed and service in order to present the individual banks setting up their own computerized messaging system in operation.
Digital Payment System
Digital Payment System focuson getting a payment form a customer to a merchant. It requires higher level of activity and commitment from consumers and merchants. The reward for providing such systems is very attractive. DPS services provider can earn profit each sell. Main components of DPS are cyber cash, virtual payments and digicash.
Cyber Cash
Cyber cash offers a secure conduit to deliver payments between customers, merchants, and banks. Since it offers safe, efficient and inexpensive delivery of payments, across the internet practically instantaneously, it has been described as the Federal Express of the internet payment business. The main goal of cyber cash is to work with financial institutions and merchants to provide an accessible and acceptable payment system on the internet.
Shared Payment Network System (SPNS)
SPNS has been established at the behest of the Indian Banks Association by Indian Switch Company Pvt. Ltd. The participation banks issue universal cards to the customers for transacting on this network. SPNS is offering the services like cash transactions, across the bank payments, extended hour’s services, utility payments, balance inquiry, Cheque deposit, point of sale facilities etc.
E-Cheques
The e-Cheque system uses the network services to issue and process payments that emulate real world queuing. The payer issues a digital Cheque to the payee and all the transactions are, done through the internet. It consists of five primary facts; i.e. customers, the merchant, consumers bank, the merchants bank and the clearing process. The consumer accesses the merchant server and the merchant server presents its good to the customer. The consumer selects the goods and purchases them by sending an e-Cheque to the merchant. The merchant electronically forwards the Cheque to its bank. The merchant bank forwards the e-cheque to the clearing house for e-cash. The merchant’s bank updates his account. The consumer’s bank updates the consumer’s account with the withdrawl information.
Real Time Gross Settlement
RTGS is a centralized system in which inter -bank payment instructions are settled. “Real Time” what this means is that banks can settle their payments to one another immediately. In this method, an electronic image of the Cheque is transmitted and based on this digitally encrypted image, the payment advice is made and the settlement done. In addition to quicker realization of cheques for the banks customers; it is also beneficial for banks since it lessens intra-settlement risks and volatility.  It also cuts down handling costs of cheques.
Conclusion

Indian banking sector has witnessed several structural changes from time to time. India now has a well-developed banking infrastructure, conducive regulatory environment and sound supervisory system. Banks have become efficient and sound which make them comparable to the best in the world. Technology driven banks are rendering top class services to the customers. It is equally essential to educate the customers to go at par with the introduction of innovative products. To compete and succeed in the banking market, new initiatives and innovations, new strategies, new delivery mechanisms and ability to cross sell products are imperative. At the same time, banks should align themselves with customers and become more customer-centric with proper emphasis on relationship management. Banking in India is poised for exciting times ahead.

Monday, December 28, 2015

What do 7 Billion People Do


  • Over 400 million are entrepreneurs 



  • 1.9 billion are too young to work (age 0-15)



  • 1.7 billion work in services 



  • 1.4 billion work in agriculture 



  • 800 million work industrial jobs



  • 577 million are older than 64



  • 430 million are unemployed.
Source :- cia.gov ; census.gov; gemoconsourtium.org 


आप कितने प्रोफेशनल हैं ?

आपको लगता हैं कि आप अच्छे प्रोफेशनल हैं लेकिन आपके बॉस और कलीग ऐसा नहीं मानते हैं . अगर आपको लगता हैं कि वाकई आप में प्रोफेशनलिज्म हैं , तो खुद ही आपको इन सवालो का जवाब तलाशना होगा..

हर नियोक्ता चाहता हैं कि उसका कर्मचारी बेहद प्रोफेशनल हो, कई कर्मचारी अच्छा काम तो करते हैं लेकिन मैनेजमेंट उनके व्यव्हार को प्रोफेशनल नहीं मानता , इसलिए उनकी अपेक्षित तरक्की नहीं हो पति. प्रोफेशनलिज्म को लेकर लोगों के मन में तरह - तरह की अवधारणाएं होती हैं . आपको यह भी तय करने में मुश्किल होती हैं कि आप अपनी कंपनी की अपेक्षा के अनुरूप प्रोफेशनल हैं या नहीं. आइये , इसको टेस्ट करने का एक सिंपल तरीका आपको बताते हैं. आप खुद से पूछे नीचे दिए गए सवाल और इनके जवाब से आप आसानी से कर सकते हैं अपना सही आकलन.

काम को लेकर उत्साह 

क्या आप अपने को मिले असाइनमेंट को पूरा करने के लिए हर समय प्रेरित या समर्पित  रहते हैं , चाहे वह  किसी भी तरह का काम क्यों न हो ? क्या आप हमेशा अपना बेस्ट देने की कोशिश करते हैं ?

सकारात्मक रवैया 
क्या आप हमेशा आशावादी और जोश से भरे रहते हैं ? क्या आप हमेशा सकारात्मक ऊर्जा और अच्छाई  का माहौल सृजित करते हैं?

अच्छी कम्युनिकेशन स्किल 

क्या आप मुखर वक्ता और अच्छे श्रोता , दोनों हैं ? आप अपने सहकर्मियों , कस्टमर्स और अन्य लोगो के साथ बनीं खाई को दूर करने के लिए अपनी बात को सही ढंग से रखते और अभिव्यक्त कर पाते हैं ?


टाइम मैनेजमेंट की क्षमता 

क्या आपको पता हैं की अपने टास्क को किस क्रम में प्राथमिकता देनी हैं और क्या आप एक साथ कई अलग अलग प्रोजेक्ट पर काम कर लेते हैं ?

प्रॉब्लम हल करने की स्किल 
क्या आपमें अपरिहार्य रूप से सामने आने वाली समस्यों को सृजनात्मक तरीके से सुलझा लेने की क्षमता हैं ?

टीम भावना से काम 
क्या आप ग्रुप या टीम में अच्छे तरीके से काम कर पाते हैं ? क्या आप कोआपरेटिव रहते हैं और जरुरत पड़ने पर लीडरशिप रोल अपनाने को तैयार रहते हैं?

आत्म - विश्वास 
क्या आपको हमेशा ये भरोसा रहता हैं कि मिला कोई भी काम आप पूरा कर लेंगे ? क्या आप दूसरे सहकर्मियों में भी भरोसा जगा पाते हैं ?

आलोचना से सीख 
क्या आप आलोचना को स्वीकार कर पाते हैं ? आलोचना से कुछ सीखने और आगे बढ़ने के लिए तैयार रहते हैं ?

लचीलापन 
क्या आप नई परिस्थितयों और चुनौतियों को अपनाने के लिए तैयार रहते हैं ? आप बदलावों को अपनाने और नए विचारों के प्रति खुले दिल से तैयार रहते हैं ?

दबाव में काम 
क्या आप काफी दवाब या तनाव में भी डेडलाइन के भीतर काम करने की क्षमता रखते हैं ? अगर कोई आपको तंग कर रहा हो तो भी क्या आप शांति के साथ काम में अपना बेस्ट देने की कोशिश करते हैं ?

Monday, December 21, 2015

What Makes A City Smart

Today smart city is one of most discussed thing in India. Here I got some information about characteristics of Smart City. These are given below 
  • Low power theft will result in high collection for power distribution companies and adequate power supply throughout.
  • Better traffic flow , low pollution levels and free parking for citizens even during high traffic flow.
  • Unified city view will result in better planning maintaining the city and low casts of execution.
  • 24/7 water supply and efficient metering will result in higher collection for service providers.
  • Low instances of medical errors and high efficiency in hospital operations.
  • Efficient information sharing between citizens and government agencies.
  • Competition between cities to attract investment through ease of rules and clarity on regulations.
    While gathering data about I also got some information about dumb city. So I also  would like to share with you that what makes a city dumb. These are given below.

  • High power theft results in power shortage and frequent blackouts.
  • Congestion, slow moving traffic , lack of parking lots and high pollution levels.
  • No unified city view results in periodic digging up of roads to upgrade existing facilities , but to no avail.
  • Water shortage and non-metered supply results in revenue losses to service providers.
  • High cost of healthcare due to limited record health history of citizens.
  • Extensive role of middlemen.
  • Lack of details for investors on the investment potential of the city.

Thursday, December 17, 2015

हिन्दी भाषा के बारे में रोचक तथ्य

  1. 14 सितंबर 1949 को संविधान सभा ने एक वोट से यह निर्णय लिया कि ‘हिंदी’ ही भारत की राजभाषा होगी।
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  3. भारत में सबसे अधिक भाषाएं बोली जाती हैं. यहां 10 या 15 भाषाएं नहीं बल्कि पूरी 461 भाषाएं बोली जाती है, पर इनमें से 14 विलुप्त हो गईं.
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  4. भारत में सबसे ज्यादा बोली जाने वाली भाषा हिन्दी है. देश के 77% लोग हिन्दी बोलते और समझते हैं.
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  5. हिंदी भाषा के बारे में एक अच्छी बात यह भी है कि आप किसी शब्द को बिल्कुल ऐसे ही लिखोगे जिस तरह उसे बोलते हो।
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  6. देश में हर पांच में से एक व्यक्ति Internet को हिंदी में चलाना पसंद करता है।
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  7. हिंदी भाषा को अनुच्छेद 343 के अंतर्गत देवनागरी लिपि में 1950 में राष्ट्रभाषा का दर्जा दिया गया।
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  8. हिंदी के बारे में एक रोचक तथ्य यह भी है कि हिंदी मूलत: फारसी भाषा का शब्द है।
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  9. अंग्रेजी की रोमन लिपि में जहां कुल 26 वर्ण हैं, वहीं हिंदी की देवनागरी लिपि में उससे दोगुने 52 वर्ण हैं।
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  10. हिंदी भाषा में कोई ऐसा Article नही है जैसे English में 'the' और 'a' है।
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  11. हिंदी की पहली कविता प्रख्यात कवि ‘अमीर खुसरो’ ने लिखी थी।
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  12. 366,000,000 लोगों के लिए हिंदी 'मातृभाषा' है वहीं इस भाषा को कुल 487,000,000 लोग उपयोग करते हैं।
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  13. आपको यह जानकर भी हैरानी होगी कि हिंदी भाषा के इतिहास पर पहले साहित्य की रचना भी ग्रासिन द तैसी, एक फ्रांसीसी लेखक ने की थी।
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  14. 1977 में विदेश मंत्री अटल बिहारी वाजपेयी ने पहली बार संयुक्त राष्ट्र की आम सभा को हिंदी में संबोधित किया।
  15. हिन्दी को सबसे ज्यादा नुकसान पहुंचाने वाले हिंदी अखबार ही है। उन्होंने अंग्रेजी, अरबी और फारसी भाषा के शब्दो को जान-बूझकर अखबारों में ठूंसकर उन्हें प्रचलन में ला दिया।
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  16. 'नमस्ते' शब्द हिंदी भाषा में सबसे ज्यादा प्रयोग किया जाने वाला शब्द है।
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  17. Google ने कहा है कि ‘’इंटरनेट पर हिंदी कंटेंट की खपत अब बढ़ना शुरू हो गई है। यह साल-दर-साल English कंटेंट के 19 प्रतिशत ग्रोथ के मुकाबले 94 प्रतिशत बढ़ती जा रही है
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  18. सन् 2000 में हिंदी का पहला Webportal अस्तित्त्व में आया था तभी से इंटरनेट पर हिंदी ने अपनी छाप छोड़नी प्रारंभ कर दी जो अब रफ्तार पकड़ चुकी है।
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  19. हिंदी भारत की उन 7 भाषाओं में से एक भाषा है जिसका इस्तेमाल Web addresses (URLs) बनाने के लिए किया जाता है।
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  20. आज भी United States America के 45 विश्वविद्यालय सहित पूरे World के लगभग 176 विश्वविद्यालयों में हिन्दी की पढ़ाई जारी है

Wednesday, December 16, 2015

No matter how big you are, there is always someone bigger. Be humble. It costs nothing.

“At the peak of my career, I was once travelling by plane. The passenger next to me was elderly. Dressed in a simple shirt and pant, he appeared middle class but well educated. Other passengers kept glancing at me. But this gentleman appeared unconcerned. He read his newspaper, looked out of the window, and when tea came, he sipped it quietly. Trying to strike a conversation, I smiled. The man courteously smiled back and said hello. We got talking and I brought the subject to cinema and asked, “Do you watch films?” The man replied, “Oh, very few. I did see one many years ago.” I mentioned that I worked in films myself. The man said, “Oh, that’s nice. What do you do?” I replied, “I am an actor.” The man nodded, “Oh, wonderful.” That was it. When we landed, I held out my hand and said, “It was good to travel with you. By the way, my name is Dilip Kumar.” The man shook my hand and smiled, “Thank you. I am J. R. D. Tata.” I learned, no matter how big you are, there is always someone bigger. Be humble. It costs nothing.” 

– Dilip Kumar